Zlatan i kulturen

A-Z by Zlatan

Zlatan ansikte har frontat många olika kampanjer under hans år som professionell fotbollsspelare men det var först under 2016 som Zlatan lanserade sitt eget varumärke. Namnet på detta är A-Z och under detta märke har diverse sportkläder lanserats.

Zlatan och Dressman

Trots att A-Z marknadsförs som Zlatans märke så är han inte ensam i processen med att utveckla företaget. Det ligger nämligen till som så att A-Z är grundat av Zlatan tillsammans med Petter Varner, som är VD för klädkedjan Dressman, men huvudpersonen i firman är naturligtvis Zlatan. Som den idrottare Zlatan är så vet han vad han föredrar när det kommer till träningskläder och det är således Zlatan själv som står för en stor del av arbetet med att ta fram träningskläder till sina kollektioner, inte minst genom att agera provdocka.

Enligt A-Z så kompletterar Zlatan och Petter varandra på ett utmärkt sätt, där Zlatan kan träning och träningskläder medan Petter har stor erfarenhet av klädbranschen. Idén till A-Z ska ha uppstått ungefär ett år innan A-Z lanserades, då de båda entreprenörerna träffades och insåg att de delade många uppfattningar.

Män, kvinnor och barn

A-Z är ett klädmärke som riktar sig till män likväl som till kvinnor och barn. Av naturliga skäl har det gått snabbt att utveckla de första kollektionerna för män och juniorer medan kollektionerna för kvinnor har tagit lite längre tid. I sortimentet finns välpassande underkläder, t-shirts, tröjor, shorts med mera i funktionella material. Designen är relativt enkel då Zlatans huvudfokus är funktionalitet.

Ett internationellt märke

Zlatans nya klädmärke slog genast på stort då det lanserades i en rad länder redan från starten men detta är kanske inte särskilt förvånande då Zlatan får anses vara något av en världskändis. Bland länderna där A-Z lanserades först ses Sverige, Norge, Danmark, Finland, England, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Italien och Österrike. Målsättning för A-Z är att fortsätta expansionen till andra länder men när det kommer att ske är inte klart, A-Z säger nämligen att det sker först när bolaget känner sig redo att ta ytterligare ett steg.