Uncategorized

Zlatan entreprenör eller reklampelare?

Vad är skillnaden på att vara entreprenör och att bli reklampelare? Det är förståeligt att kända personer måste ta vissa jobb som har med att marknadsföra andra företags produkter att göra. De flesta, om inte alla influensers som är aktiva på nätet idag tvingas att göra det och Zlatan är inget undantag. En del gör reklam för skor, till exempel för vagabond eller andra företag. Andra gör reklam för klockor, teknik och kläder. Nedan kan du läsa mer om marknadsföring som känd person och om Zlatan är mest fotbollsspelare eller reklampelare.

Att marknadsföra andra företag som känd person

Det finns en mängd olika åsikter om vad som är okej och inte när det kommer till att som känd person göra reklam för andra företag. Oavsett vad personen gör reklam för så finns det åsikter kring hur det påverkar personens eget varumärke och vilka fördelar respektive nackdelar det finns i samband med att du som person blir förknippad med ett specifikt företag. De flesta effekterna av ett samarbete mellan ett externt företag och en känd person är bra och positiva. Den kända personen får en inkomst genom samarbetet och företaget säljer fler produkter. De allra flesta fans till kända personer, i det här fallet Zlatan, har full förståelse till varför de måste göra reklam eller marknadsföra andra företags produkter på olika sätt, som ett sätt att tjäna pengar vid sidan av deras idrottskarriärer.

Dock har många som arbetar med sociala medier och blivit kända på det sättet fått mycket kritik av sina följare för att de gör reklam istället för eget innehåll på sina kanaler. Det verkar vara en svår balans att förhålla sig till.

Zlatan och reklam

Som nämnt tidigare har många av Zlatans fans varit okej och till och med positiva till att han gör reklam för vissa företag, de har sett reklamerna som roliga inslag och en möjlighet att få se ännu mer av stjärnan. Men, det finns negativa effekter också. Gränsen mellan vad som anses vara okej eller inte varierar förstås, dessutom är det skillnad på vilka företag Zlatan gör reklam för. Att han gör reklam för spelbolaget han är delägare i verkar få mer kritik och skapa fler rubriker än när han gör reklam för klockor och tv-apparater. Men, exakt var gränsen går verkar vara svårt att säga enligt experterna. Kanske är det upp till fansen att påverka vad som är godtyckligt och inte.

I jämförelse med andra sportstjärnor gör vare sig Zlatan mycket eller lite reklam. Återigen verkar det handla om vilka företag som stjärnorna gör reklam för som är det som spelar roll och inte i vilken omfattning. Det faktum att Charlotte Kalla aktivt inte gör reklam för spelbolag ses som ett smartare val i mångas ögon. Samtidigt måste det väl ändå vara okej att göra reklam för sitt eget bolag, som i Zlatans fall råkar vara ett spelbolag.